magazin fejléc
Olvasd magazinunk online változatát!

A gerinctréner kezei között

Magazinok

A gerinctréner kezei között

Szabó Anita 4 éve erősíti tudásával a személyi edzői csapatunkat (Green Egészségklubok Magyarország Kft.). Fő szakterülete a mozgásszervi problémákkal küzdő vendégek állapotának javítása. Az erő-állóképesség növelése, illetve az alakformálás éppúgy az erőssége. Anita nem orvos, így az anamnézis felvétele megkívánja esetenként az ortopéd szakorvossal történő szakmai egyeztetést, hogy a legpontosabb diagnózis birtokában találják meg az egyén számára az alkalmazható edzésmódszereket.


Tavasszal fordultam Anitához a bal vállam mozgáspályájának beszűkülése miatt, ami már hosszú évek óta okozott kellemetlenségeket. A súlyzós edzéseim közben végzett előre emelő mozdulatoknál sok esetben éreztem nyíró érzést és éles fájdalmat a vállízületben, amit egy korábbi sérülést követően 20 éven keresztül toleráltam az edzéseim közben. Hol jobb volt, hol rosszabb. Megtanultam az évek alatt, hogy mik azok a mozdulatok és gyakorlatok, amiket mellőznöm kell, és mik azok, amik segítenek a tünetek enyhítésében. Rájöttem, hogy hiába a sok éves tapasztalat és tudás, be kellett ismernem, hogy segítségre van szükségem. 4 éve minden nap jógázom a súlyzós edzések mellett, de a bal és jobb oldal asszimetriája – bevallom – egyre jobban zavart. Anita ortopéd szakorvos bevonását javasolta, aki megállapította, hogy a lapockáim nincsenek egy magasságban – sőt – a bal lapocka előre fordul, ezáltal bizonyos mozdulatoknál nekiütközik a felkarcsontnak (humerus), aminek köszönhetően az ízület időközönként begyullad. A gyerekkorom óta megmaradt enyhe gerincferdülés okozta bordapúp pedig „ledobta” magáról a lapockát. Szeretem az aktív életet, így a lecke fel volt adva, hogy a látható és érezhető deformitáson változtatni tudjunk. Elindult hát a lapocka körüli izmok mobilitásának és stabilitásának fejlesztése holisztikus edzésmódszerekkel. A testünket egészként kell értelmezni. A fascia-láncoknak (izompólya-láncok) köszönhetően minden izom megrövidülése hatással van a teljes mozgató szervrendszerre. Tehát nem elég lokális megoldásokat találnunk egy adott problémára, azt mélyebben és körültekintőbben kell kezelnünk. Az izomfáradás fogalma új értelmet nyert az új edzésmódszereknek köszönhetően. Az elfoglaltságaim és a rendszeres tevékenységeim mellett heti 1 alkalommal foglalkozott Anita velem.


Hogy mit érzek ma?


4 hónap alatt megerősödött a vállam, javult a mozgásterjedelme, az előre emeléseket precízebben és nagyobb stabilitással, de még mindig óvatosan végzem. Meg kellett tanítanom speciális mozgásokra a lapocka körüli izmokat. Manuálterapeuta bevonásával fény derült arra is, hogy a lapocka forgatásában részt vevő izmokat újra mozgásba kell állítani, meg kell tanítani azokat a helyes működésükre.

Az ortopéd szakorvos figyelmeztetett, hogy valószínűleg nem lehet tökéletesen rendbe hozni a lapocka deformitását, mert az évek alatt rosszul idegződtek be bizonyos mozgások, aminek köszönhetően segédizmok összehangolt munkával látták el a kiesett funkciók egy részét. Emiatt pedig a célizmok nem tudtak rendeltetésüknek megfelelően dolgozni. Ennek egyik következménye volt, hogy a kézisúlyzós oldalemeléseknél a bal és jobb kart nem tudtam egyenletesen oldalsó középtartásban emelni a felkarok csavarodása (és a vele járó enyhe fájdalom) nélkül.

A vállam azóta nem gyulladt be. A kézenállás is stabilabbá vált, amit ezentúl már fájdalmak nélkül tudok gyakorolni a jógában. Az oldalemelések még nem tökéletesek, de dolgozom rajtuk. Úgy érzem, hogy jól választottam megoldási utat, örülök, hogy hallgattam a megérzésemre, és nem halogattam tovább a probléma kezelését.

Eszközöket mindig találunk, ha a célt pontosan fogalmazzuk meg magunknak, és a választott megoldási rendszert napi szinten követjük, a bizalmunkat megnyert szakember utasításait pedig rendre betartjuk.

Hit, bizalom, kitartás és minden nap elvégzett céltudatos munka kell az eredményekhez.